Żeberka w domowym sosie barbecue

żeberka, barbecue, jamie oliver


Pierwszy raz robiłam żeberka. Na prośbę jednego z domowników. Po przepis na marynatę sięgnęłam do sprawdzonego źródła. Jamie Oliver prawie nigdy nie zawodzi. Przygotowanie marynaty jest czasochłonne, ale efekty smakowe wynagradzają cały trud. 

Żeberka w domowym sosie barbecue

(przepis oryginalny: Jamie Oliver, „Jamie Oliver w domu”)

Potrzebne składniki:
(na 4-5 osób)
 2 kg żeberek wieprzowych
Marynata (z przepisu Jamiego Olivera)
1 czubata łyżeczka nasion kuminu
2 łyżeczki nasion kopru włoskiego
5 gożdzików
sól (ok. 1 łyżeczki) i pieprz
1 pęczek tymianku, oberwane listki
1 pęczek rozmarynu, igiełki oberwane i posiekane, kilka całych gałązek zachowanych
skórka i sok z 1 pomarańczy
1 główka czosnku, podzielona na ząbki i obrana (ja użyłam połowy główki i posiekałam)
4 czubate łyżeczki słodkiej wędzonej papryki
6 łyżek octu balsamicznego
150 ml ketchupu z pomidorów
8 łyżek oliwy
10 listków laurowych (ja użyłam suszonych, bo świeżych nie miałam)

Przygotowanie:

Zaczynam od przygotowania marynaty. Nasiona kuminu i kopru włoskiego, goździki tłukę w moździerzu. Siekam listki tymianku oraz igiełki rozmarynu, ścieram skórkę z pomarańczy i siekam czosnek. Wrzucam wszystko do jednej miski i dodaję pozostałe składniki marynaty.
Żeberka starannie nacieram marynatą ze wszystkich stron. Wkładam do brytfanny i polewam z wierzchu resztą marynaty. Przykrywam luźno folią aluminiową. Wstawiam do nagrzanego do 180 stopni piekarnika na 1 godzinę. Po godzinie wyjmuję na chwilę mięso z brytfanny i zlewam sos do miski. Do brytfanny wstawiam kratkę i na niej układam mięso. Piekę tak jeszcze z 30-40 minut polewając sosem i odwracając mięso co jakiś czas. W lecie zamiast ponownie wstawiać do piekarnika można upiec mięso na grillu w ogrodzie.
Podałam żeberka z ziemniakami z patelni, zieloną sałatą z sosem vinegrette oraz pieczarkami z patelni.

żeberka, barbecue, bbq

Instagram